En af de ting – i relation til min praksisvirkelighed – som
dette studie har fået mig til at reflektere over, er, at der er en stor forskel
på at ”klistre” nogle nye ikt-værktøjer på eksisterende koncepter og så den
gennemgribende proces, som det kræver at skabe læring via virtuelle
læringsmiljøer.
Jeg tror, at min organisation følger normen, når vi starter
i det små med at flytte enkelte ting fra det fysiske til det virtuelle, og
benytter online platforme som et ”smart” supplement, men ikke et bærende
element.
Lad mig uddybe…
Jeg arbejder for en kommerciel uddannelses-udbyder, hvor jeg de seneste år har
set, hvordan vi har taget nye teknologier til os – men uden at gentænke den
didaktiske tilgang.
Da vi fik mulighed for at give vores kursister adgang til
en portal, hvorfra de selv kunne hente materiale og praktiske oplysninger og
sågar har muligheden for at gå i dialog med underviser og øvrige kursister, så
var bevæggrunden i første omgang ”fint, så kan vi spare udgifter til trykt
materiale”. Men der blev ikke tænkt ind, hvordan denne platform i øvrigt kunne
understøtte kursisternes læring – for f2f-kursusdagene var jo det primære
fokus.
"Tranfer - det må vi da ha'!"
I takt med det øgede fokus på transfer af læring, blev der
udviklet et koncept, der skulle omfatte alle vores kurser og skulle fungere som
en slags kvalitetsstempel og konkurrenceparameter – et koncept, der skulle
sikre reel effekt for virksomheden, når de sendte en medarbejder på et af vores
kurser. Vi kalder konceptet ”Læringshjulet” – og som det fremgår, sættes der
fokus på læringen som en proces, der foregår før, under og efter
kursusdeltagelse.

Læringshjulet ruller
Tankerne bag konceptet er i tråd med læringsteorier, der har
transfer som omdrejningspunkt, og der blev også skabt redskaber, der skulle
understøtte processen – men gode teoretiske overvejelser og enkeltstående
værktøjer gør det ikke alene! Når fx opfølgningsdelen efter kurset består af en
automatisk genereret e-mail (for det er jo så smart, hvad man kan med nye
teknologier), så kan man stille spørgsmålstegn ved, om vi kan sige, at vi har
været med til at sikre forankringen af det lærte.
Det er min opfattelse, at ideen bag konceptet ”Læringshjulet” er både god og vigtig at holde fast i, men vores opgave som kursusudbyder slutter ikke der. En del af udfordringen i dette er også, at næsten alle kurserne har eksterne undervisere – forstået på den måde, at vi hyrer undervisere ind til at varetage undervisningen på enkeltstående kurser. Det er et ganske omfattende underviserkorps – og de har hver især deres egen tilgang til læring og undervisning.
Hvordan kommer vi videre?
Et af mine mål med denne uddannelse er, at arbejde videre på
konceptet – eller måske snarere tænke det helt forfra. Målet om tranfer og
forankring af læring er det samme (om end det i første omgang har været tænkt
for snævert med fokus på værktøjer til den enkelte deltager), men vejen dertil
vil være en anden. Med udgangspunkt i vores rolle som kursusudbyder, et
eksternt underviserkorps og kursister, der er presset på tid og har brug for
fleksibilitet vil de virtuelle muligheder ikke bare være et add-ons, men en
forudsætning for at skabe sammenhæng og forankring. En væsentlig udfordring vil
være, at vores kerneforretning er åbne kurser, hvor deltagerne på et givent
kursus kommer fra forskellige virksomheder – og under de vilkår, hvor meget kan
man så som kursusudbyder række ind i deltagernes organisationer i forhold til
at skabe forankring i den virkelighed, hvori læringen skal anvendes?
Mere om tranfer:
Wahlgren, Bjarne: ”Transfer mellem uddannelse og arbejde”,
Nationalt Center for Kompetenceudvikling, 2009
Ingen kommentarer:
Send en kommentar