Hvad vil jeg bruge MIL til?

Det er desværre sjældent, at jeg selv underviser. Mit daglige arbejde består primært af administration og udvikling af kurser og konferencer til erhvervslivet – men ikke med mig selv som underviser. Og derfor er de didaktiske overvejelser i forhold til de enkelte kurser primært henlagt til den underviser, jeg hyrer til at varetage undervisningen. Så mine refleksioner over egen praksis i forhold til det vi lærer på MIL, går lidt i forskellige retninger.
Strategiske
overvejelser og fremtidssikring
Den overordnede ramme
En vinkel, som jeg har været inde på i mit forrige
blog-indlæg, er den overordnede ramme, vi som kursusudbyder sætter for vores
kurser og uddannelser. Det kan svare til de ikt-politikker, som mange af mine medstuderende
her på MIL gerne vil beskæftige sig med og være med til at formulere og
integrere. Som privat uddannelsesudbyder er vi ikke pålagt særlige krav, men på
et åbent og kommercielt marked, har vi naturligvis en interesse i at være på
forkant med udviklingen og have et godt omdømme som en udbyder, der leverer
uddannelse af høj kvalitet og med stor effekt. Og det kræver en vedvarende
indsats. Min rolle i dette er afhængig af min evne til at byde ind over for
ledelsen med gennemarbejde og velargumenterede input til nye tiltag, der
styrker forretningen. Her kommer MIL naturligvis ind i billedet.
Nye
e-læringskoncepter – meget mere end webinarer
Der, hvor jeg især regner med at sætte ind med MIL i
baggagen er på udviklingen af nye koncepter med e-læring, web 2.0, blended
learning – og hele pivtøjet J
Efteruddannelsesmarkedet er presset og det er ikke kun fordi, der ikke er
skåret ned på budgetterne til uddannelse i organisationerne, det er også fordi
det er en kæmpe udfordring for mange ansatte at være væk fra arbejdet i længere
tid ad gangen – og i det hele taget tage sig tid til uddannelse. Samtidig giver
e-læringen mulighed for at nå dybere og række videre, end der er mulighed for
med et enkeltstående 1-dagskursus face-2-face. Men ud fra det klassiske princip
”If it ain’t broke – don’t fx it”, så kører vores klassiske kurser i høj grad
uberørt af e-læringsmulighederne. Men hvor længe er det godt nok? Og hvordan
påvirkes markedet for kommercielle uddannelsesudbydere efterhånden som MOOCs
bryder mere igennem? Hvis vi skal fremtidssikre vores udbud, så skal der tænkes
i nye baner.
IKT i min egen
undervisning
Det er ikke så tit, at jeg får lov at folde mig ud som
underviser, men det hænder da. Og når det sker, er de overordnede rammer ret
fastlagt: 2-dages kursus (fra kl. 9-16) afholdt på Teknologisk Institut med
deltagere fra forskellige organisationer og med forskellige stillingsbetegnelser
(alle aldre og uddannelsesniveauer – fra pedel til lektor, fra sekretær til
direktør). Der kan være fra 4-14 deltagere. Emnet er ”gennemslagskraft”. Det,
som jeg umiddelbart opfatter som min største udfordring, er faktisk at tænke
ikt-perspektiverne ind i denne undervisning. Og fordi det er så relativt lidt af
min tid, der kan afsættes til undervisning og undervisningsforberedelse, så er
jeg ovenud lykkelig for at være en del af et forum, hvor jeg nu kan se, hvordan
mine fantastiske medstuderende udfolder sig og benytter ikt på så mange
niveauer, til så mange målgrupper og med så mange formål. Her vil jeg i første
omgang indtage ”lurke”-rollen, som jeg må indrømme, at jeg er ret begejstret
for. Og så kommer min egen udfoldelse på dette område hen ad vejen.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar